Výběr jazyka
Cz
Web není aktualizován od roku 2012

Odbornice: Absolventi by měli jít dál studovat, práce je málo

Praha 21. července (ČTK) - Mladí lidé, kteří letos dodělali střední školu nebo učiliště, by měli jít raději dál studovat třeba na nástavbu nebo vysokou školu.  

Pracovních míst je totiž málo a sehnat zaměstnání je pro absolventa vždycky těžší než pro člověka s praxí. ČTK to řekla Daniela Chamoutová, která se v Národním ústavu odborného vzdělávání (NÚOV) zabývá potřebami trhu práce. Z jejich nedávné analýzy za loňský rok navíc vyplývá, že až 40 procent absolventů pracuje tři roky po škole v úplně jiném oboru, než vystudovali.

"Teď ještě není ta situace tak závažná, jak bude na podzim," upozornila Chamoutová na rostoucí počet absolventů bez práce. Další vzdělávání doporučuje také proto, že prý se mění struktura pracovního trhu. I v dělnických profesích je tak třeba kvalifikovanějších pracovníků s maturitou. Největší poptávka je stále po technických oborech a také ve zdravotnictví - to bude prý do budoucna velmi perspektivní. Po ukončení středního vzdělání však ve vystudovaném oboru začne pracovat jen asi 60 procent absolventů. Tři roky po skončení školy pak pracuje ve vystudovaném oboru necelá polovina učňů a každý třetí středoškolák s maturitou. Podle analýzy NÚOV mění mladí lidé profesi nejčastěji proto, že ve svém oboru nenašli práci, chtěli vyšší plat nebo neměli o vystudovaný obor zájem. "Některým se nelíbí náročnost práce, radši by do tepla kanceláře," řekla Chamoutová. "Absolventi středních odborných škol s maturitou, kteří pracují mimo svůj obor, našli poměrně často uplatnění ve službách souvisejících s péčí o zákazníky, pracují například jako konzultanti v obchodě, v reklamě, jako referenti klientských center v pojišťovnách, v bankách, jako operátoři telefonních služeb," konstatuje analýza. Ti, kteří na škole absolvovali nějaký odborný výcvik, pak při přechodu do jiných oborů pracují nejčastěji jako řidiči, dispečeři nebo v bezpečnostních agenturách. "Ochota učit se, to je třeba zdůrazňovat," radí Chamoutová, co podle jejich výzkumů zabírá na zaměstnavatele při pohovoru. Pro firmy jsou prý také čím dál důležitější takzvané soft skills, tedy třeba schopnost dobře vyjednávat, spolupracovat nebo řešit problémy. Takové dovednosti ale ocení spíše v administrativě nebo ve službách, u technických profesí jsou stále nejdůležitější odborné znalosti.

Nahoru