Autoři: Ing. Václav Halada, Mgr. Petra Vrtělková, SOŠ Stříbro
Střední odborná škola Stříbro byla od roku 2005 pilotní školou MŠMT v projektu Pilot S, který se zabýval přípravou metodiky a tvorbou ŠVP ve středních odborných školách a následně jejich ověřením v 1. a 2. ročnících. Po ukončení Pilotu S jsme pokračovali projektem Kurikulum S v ověřování ve 3. a 4. ročnících. Ze třech studijních oborů naší školy (Agropodnikání, Veřejnosprávní činnost, Přírodovědné lyceum) se práce na projektech týkala dvou oborů - Agropodnikání a Veřejnosprávní činnost.
Součástí ověřování ŠVP jsou také žákovské projekty, které jsme do ŠVP zařadili jako tzv. „projektové dny“. Projektová metoda nabízí velmi mnoho realizačních variant, nástrojů i výstupů.
- je cílená, promyšlená a organizovaná,
- je koncentrovaná kolem základní myšlenky, tématu,
- komplexně ovlivňuje žákovu osobnost,
- vyžaduje od žáka převzetí odpovědnosti za vlastní učení,
- výsledný produkt posiluje smysl učení,
- propojuje život školy se životem obce a širší společností.
Jako zdařilý příklad projektových dnů v naší škole uvádíme projekt žáků 3. ročníku oboru Veřejnosprávní činnost, který byl realizován v dubnu 2011 s názvem „Kapitoly z novodobých dějin“.
Projekt má čtyři části
První část projektu „Příprava“ spočívala především ve shromáždění podkladů a výrobě informačních panelů k období novodobých dějin. Do projektu jsme zahrnuli dvě témata:
- Vývoj zákonodárné moci v letech 1918–1989.
- Konkrétní momenty 2. světové války v našem regionu.
Žáci v této části vyrobili panely s tématy, například: „Státní moc Rakousko-Uherska, Holocaust, Bunkry a opevnění na Stříbrsku, Demarkační linie, Město Stříbro za 2.světové války apod.
Druhá část projektu „Program lektorů Klubu vojenské historie- Infanterie o.s.“ probíhala na zahradě školy. Účastnili se jí i ostatní žáci školy, učitelé a zájemci z řad veřejnosti. Lektoři prakticky předvedli ukázku uniforem, výstroje a zbraní německé branné moci, seznámili nás s úlohou, začleněním a insigniemi pozemního vojska. Předvedení bylo spojeno se zajímavým výkladem a doplněno dobovým vojenským vybavením vojska (radiostanice, polní telefony a telefonní ústředna apod.)
Překvapením při praktické ukázce lektorů byla kontrola Odboru správních činností Policie ČR. Na základě ohlašovací povinnosti Klubu vojenské historie Policie ČR provedla kontrolu správné evidence funkčních zbraní a režimové činnosti při ukázce. Pro žáky oboru Veřejnosprávní činnost i pro všechny ostatní účastníky to byl zcela konkrétní a praktický příklad kontrolní činnosti státního orgánu.
Třetí část projektu „ Beseda žáků s představiteli města Stříbra“ se uskutečnila v posluchárně školy. Žáci 2. a 3. ročníků měli možnost diskutovat se starostou města Stříbra o aktuálních problémech, které město v současnosti řeší.
Čtvrtá část projektu „publicita“ zahrnovala zpracování fotodokumentace z jednotlivých částí projektu a doplnění připravených informačních panelů. Zpracované informační panely byly vystaveny v prostorách školy a také ve vstupních prostorách historické radnice města Stříbra, kde byly přístupné široké veřejnosti. Fotodokumentace projektu byla umístěna na webových stránkách města Stříbra a na webu školy.
Přínos projektových dnů
Přínos spatřujeme především v rozvoji klíčových kompetencí žáků, kteří při této aktivitě:
- shromáždí materiály k určitému problému,
- vyhodnotí získané podklady,
- společně pracují v týmu,
- sestaví pracovní verze k řešení,
- zpracují cizojazyčné verze popisek komentářů,
- finalizují výsledky práce do prezentace,
- prezentují výsledky skupinové práce ostatním žákům školy, sociálním partnerům, rodičům.
Závěr
Projektové dny jako forma výuky se v rámci ověřování ŠVP v naší škole osvědčily. Projektové vyučování je nejkomplexnější vyučovací metodou, která posiluje motivaci žáků a učí je důležitým dovednostem - spolupracovat, diskutovat, formulovat názory, řešit problémy, tvořit a hledat informace. I proto budeme v projektovém vyučování pokračovat.