Autor: Ing. Aleš Jurečka, ředitel SŠ polytechnické Olomouc
Střední školu polytechnickou navštěvuje zhruba 950 žáků a to ji řadí mezi největší školy v Olomouckém kraji. Škola vyučuje převážně tříleté učební obory zakončené výučním listem, dvouleté nástavby nad jednotlivými učebními obory a čtyřleté obory ukončené maturitní zkouškou. Vyučuje také učební obory typu E pro absolventy speciálních škol. Na škole jsou obory rozděleny do čtyř základních směrů: směr strojírensko-automobilní, obchodní, dřevozpracující a stavební. Škola má zkušenosti s různými formami celoživotního vzdělávání jako např. problematika dílčích kvalifikací, projekty Vzdělávejte se a podobně.
Spolupráce se sociálními partnery
Vzhledem k zaměření má škola dlouholeté zkušenosti se spoluprací se sociálními partnery. Stávající neutěšená situace financování škol nutí stále více k orientaci odborné výuky do firem. Za současné situace nelze plně zabezpečit průběžnou modernizaci odborné výuky přímo na škole. Rozvoj technologií a materiálů je tak rychlý, že nákup moderních technologií je pro školy velmi problematický. Z tohoto problému vede několik cest, jednou z nich je právě spolupráce se sociálními partnery.
Při vzdělávání žáků odborných škol je velmi důležité umožnit jim získání zkušeností a odborných dovedností při práci s moderními technologiemi a materiály. U učebních oborů je to v podstatě alfou a omegou celé odborné části vzdělávacího procesu. Podle zkušeností školy nemají žáci, kteří přijdou do prvních ročníků, žádné základy pracovních návyků a manuálních dovedností. Dříve to byli žáci z vesnických škol, kteří do jisté míry s nějakými pracovními návyky už na školu přišli. V současné době se rozdíl mezi městskými a vesnickými žáky téměř setřel, protože ze základních škol takřka zmizelo pracovní vyučování a z vesnic vymizela rodinná hospodářství. Děti tráví velkou část volného času doma u počítače, a proto se nerozvíjí jejich manuální dovednosti. Dalším problémem je to, že žáci obvykle nemívají motivaci ke studiu jednotlivých učebních oborů, protože si je vybírají ne na základě zkušeností nebo rad, ale spíše intuitivně.
Na základě těchto zjištění jsme učinili opatření v odborné výuce. V rámci prvních ročníků se snažíme při plnění ŠVP dosáhnout toho, aby žáci získali základní praktické dovednosti s nářadím a materiálem, s režimem na pracovišti a hlavně si vytvářeli základy vztahu k oboru. Ve druhém ročníku prohlubujeme znalosti a dovednosti získané v ročníku prvním s tím, že ti nejšikovnější mohou už jít na praktickou výuku přímo k firmám. Ve třetím ročníku se většina praktické výuky provádí přímo u firem. Žáci se vracejí do školy pouze dle stanoveného harmonogramu, aby byli prozkoušeni z tematických celků, které probrali u firem. Takto nastavený systém je produktem dlouhodobé spolupráce s významnými firmami regionu.
Formy spolupráce
Spolupráce při realizaci odborného výcviku učebních oborů
Učňovské školství nemůže bez spolupráce se sociálními partnery dlouhodobě kvalitně vykonávat odborný výcvik. Je velmi důležité, aby se žáci během své profesní přípravy seznámili s prostředím, ve kterém budou dále pracovat. Tento aspekt se nedá plně nahradit žádnou modelovou situací ve škole. Dále je nutno seznámit žáky s tím, že reálně jsou firmy vybaveny na různé technologické úrovni a tím podpořit jejich adaptabilitu. U větších firem je vidět větší specializace. Zkušenosti získané přímo ve výrobě u firem jsou z tohoto pohledu nedocenitelné a silně motivační pro ostatní výuku. Neopominutelný aspekt je i ten, že žáci jsou za práci finančně hodnoceni. Nutno však dodat, že žáci vykonávající u firem výcvik nejsou vždy pro firmu přínosem, protože nejsou schopni podávat takové výkony jako řadový pracovník a ještě svou činností mohou snižovat výkon svého instruktora. I přes tyto negativní dopady mají firmy o žáky zájem a jsou ochotny vyhovět našim požadavkům v oblasti řádného zabezpečení výuky a dodržování ŠVP.
Další možností, kterou škola využívá hlavně u stavebních oborů, je výuka odborného výcviku celé skupiny i s učitelem odborného výcviku přímo u firmy. Při tomto typu výuky žáci pracují na pracovišti firmy, ale jsou částečně izolováni od běžného provozu. Je to vlastně jakýsi mezistupeň mezi výukou ve škole a individuální výukou ve firmě pod dohledem instruktora.
Spolupráce při realizaci odborné teoretické výuky
Tato spolupráce se realizuje formou odborných exkurzí a přednášek. Žáci poznají nejnovější technologie a materiály, které se v daném oboru používají. Odborné přednášky realizujeme převážně v odborných učebnách školy nebo přímo v předváděcích místnostech firem. Na exkurze jezdíme na odborné veletrhy nebo přímo do výrobních závodů. Tyto druhy spolupráce se sociálními partnery jsou velmi oblíbené a mají velký vliv na rozhodování absolventů při výběru dalšího zaměstnání.
Spolupráce při sponzoringu akcí školy
V období hospodářské krize je tato forma spolupráce asi nejsložitější. Podpora škole má různé formy. Může to být podpora odborného výcviku přímou dodávkou materiálu nebo technologií, podpora při pořádání různých odborných soutěží nebo různých společenských akcí.
Škola spolupracuje zhruba se 170 firmami regionálního i celostátního formátu. Snažíme se o to, aby naši žáci během odborné přípravy prošli různými druhy firem, od těch nejmenších až po velké strukturované firmy. Naši sociální partneři pochopili, že podpora odborného školství je věc, která se v budoucnosti vyplatí. Spolupracují s námi, protože vědí, že bez absolventů nebudou schopni plnit nasmlouvané zakázky a že pokles absolventů učebních oborů se dlouhodobě nedá vyřešit pracovní silou ze zahraničí.