Autorky: Mgr. Miroslava Bazinková, RNDr. Věra Zábojníková
Jednou z aktivit projektu Kurikulum S bylo plošné zavádění ŠVP v oboru vzdělání Obchodník. Projekt se dále podílel na přípravě profilové maturitní zkoušky (PMZ) v souladu s připravovanou vyhláškou o maturitní zkoušce tak, aby byly sjednoceny požadavky k ověření odborných znalostí a dovedností při maturitní zkoušce.
Cílem této aktivity v projektu je zlepšení transparentnosti, srovnatelnosti a kvality maturitní zkoušky v odborné části a poskytnutí doporučení školám jak přistupovat ke koncipování a realizaci PMZ. Za účelem řešení tohoto úkolu byl v oboru vzdělání Obchodník sestaven pracovní tým, který byl složen ze zástupců pilotních škol zapojených do projektu i ze zástupců nepilotních škol. Pilotní školu zastoupila SOŠ a SOU obchodní, Brno Jánská 22 a nepilotní byly ostatní školy, které se podílely na přípravě PMZ (SŠO, Husova 9, České Budějovice, SOUo, Belgická 29, SOU podnikání a gastronomie, Za Černým mostem 3/ 362, Praha 9).
Tým pracoval na základě osnovy:
- návrh na složení profilové části maturitní zkoušky v souladu s RVP,
- návrh tematických okruhů pro ústní MZ (příklad rozpracování tematických okruhů do jednotlivých témat),
- porovnání souladu tematických okruhů s kompetencemi absolventa v RVP,
- návrh kritérií hodnocení (příklady zadání),
- návrh praktické maturitní zkoušky.
Postup při řešení:
- Tematické okruhy pro teoretické zkoušky PMZ.
- Soulad tematických okruhů PMZ a kompetencí absolventa RVP.
- Hodnoticí kritéria pro vybrané tematické okruhy.
- Tvorba příkladů maturitních otázek.
- Praktická maturitní zkouška.
- Výsledky ověřování tematických okruhů při maturitní zkoušce ve školním roce 2010/2011.
- Tvorba příručky pro učitele na středních odborných školách.
Ad 1 Tematické okruhy pro teoretické zkoušky PMZ
Tým navrhl tematické okruhy ve vazbě na RVP a dopracoval konkrétní dílčí témata pro každý okruh. NUV porovnal návrhy z jednotlivých škol a vytvořil finální verzi, která byla týmem schválena. Vytvořené tematické okruhy jsou povinnou součástí obou teoretických zkoušek, konané ústní formou před zkušební komisí a představují teoretický základ oboru vzdělání Obchodník.
Ad 2 Soulad tematických okruhů PMZ a kompetencí absolventa RVP
Každý účastník týmu prověřil, zda je na tematické okruhy vazba v kompetencích a zda obsahují všechny kompetence z RVP. Pro vybrané okruhy byly vypracovány podrobnější osnovy.
Ad 3 Hodnoticí kritéria pro vybrané tematické okruhy
Pro stanovený tematický okruh byly označeny kompetence, které žák splní. Bylo rovněž určeno, jak budou tyto kompetence ověřovány. Na vytvořených pracovních listech jsou stanoveny úkoly, které žák musí zodpovědět u ústní zkoušky, popř. vypracovat na příkladech. Zároveň jsou stanovena kritéria hodnocení výsledků žáků.
Ad 4 Tvorba příkladů maturitních otázek
Bylo vypracováno několik příkladů zkušebních témat k ústní maturitní zkoušce, které se vztahují k vybranému tématu, a to včetně pomůcek, materiálů, tiskopisů a dokladů.
Příklad:
Postup na vybraný okruh Majetkové a kapitálové vybavení obchodního podniku:
a) odborné kompetence – návaznost na RVP, musí být pokryty všechny kompetence,
b) forma ověřování – ústní, praktická,
c) ověření kompetencí – zda žák uvedené kompetence splňuje a do jakého rozsahu a jak bude hodnocen a co musí na jednotlivé stupně splnit,
d) praktické úkoly – jsou uvedeny praktické příklady, které musí žák splnit a kde je bude provádět (zde jsou důležití smluvní partneři, při dobré spolupráci je možnost vykonání praktické zkoušky přímo na pracovištích odborného výcviku či odborné praxe),
e) pomůcky – povolené pomůcky u praktické maturitní zkoušky (např. kalkulačka, účtová osnova, daňové zákony apod.).
Ad 5 Praktická maturitní zkouška
V týmu probíhaly diskuse o průběhu praktických maturitních zkoušek na jednotlivých školách a výběru vhodných forem u praktické maturitní zkoušky. V praktické maturitní zkoušce jde o ověřování odborných kompetencí v souladu s profilem absolventa. Byly popsány a doporučeny varianty pro praktickou MZ:
- praktická maturitní zkouška ve 2 dnech: první den - praktická maturita v reálné nebo cvičné prodejně – práce na kontrolní pokladně, odborný prodej, i v cizím jazyce, balení zboží, druhý den - praktické řešení úkolu v předmětech ekonomika, obchodní provoz, účetnictví, administrativa provozu, žáci využívají počítače;
- kombinace forem: praktická maturitní zkouška a obhajoba maturitní práce, tj. k předcházející variantě se přidává ještě jeden den, ve kterém žák představuje a obhajuje svoji maturitní práci.
V příkladech, které se týkají realizace praktické zkoušky a kombinované formy zkoušky, je nastavena struktura příkladu, která zahrnuje informace k organizaci zkoušky, místo konání zkoušky a hodnocení žáka. Dále je uvedena vazba na kompetence absolventa oboru, vazba na RVP ve vzdělávacích oblastech a doporučení školy, která příklad připravila. Všechny příklady jsou zpracovány na základě reálných maturit ve školách, které byly také v projektu monitorovány. Proto odrážejí často požadavky konkrétní školy a liší se mnohdy v míře podrobnosti.