Výběr jazyka
Cz
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Web není aktualizován od roku 2012

Průběžné vzdělávání je účinnou zbraní proti nezaměstnanosti

14.10.2011    Boleslavský deník    str. 5    Publicistika     čtk, am          

Praha – „Přestáváme se ptát, jak ses to naučil, zajímáme se, zda to teď aktuálně umíš,“ popsal strategii zaměstnavatelů viceprezident Hospodářské komory ČR Zdeněk Somr, který zároveň v Národním ústavu vzdělávání řídí projekt dalšího vzdělávání pod názvem Koncept.

Tlak na další vzdělávání se stupňuje. Rekvalifikace totiž může ochránit před nezaměstnaností zejména méně vzdělané občany.

Ke vzniku a poptávce po nových kurzech by pomohly finanční pobídky, na ty ale nejsou peníze, shodují se odborníci z Ústavu národního vzdělávání.

Kromě rekvalifikací si lidé také mohou nechat přezkoušet, a nechat si tak uznat dovednosti, které nabyli v praxi. Jinými slovy nezáleží na tom, v jakém oboru se zaměstnanec vyučil, či jaký obor vystudoval. Zaměstnavatel nyní nově dává spíše přednost praktickým dovednostem, které zaměstnanec během své dosavadní pracovní kariéry nabyl.

Zdeněk Somr chce proto motivovat dospělé k dalšímu vzdělávání, ale také přimět podniky, aby se zapojily do přípravy kurzů. Jen tak totiž získají pracovníky skutečně připravené do praxe.

Na novém portále www.vzdelavaniaprace.cz najdou zájemci jak kurzy v blízkosti svého bydliště, tak časem i informace o tom, jaké profese jsou v jejich kraji nejvíce žádané. V současnosti je prý poptávka třeba po odbornících v energetice nebo po kominících. V rámci takzvané národní soustavy kvalifikací si ale lidé mohou nechat uznat i znalosti a dovednosti, které se nenaučili ve škole, ale v praxi.

Žádané jsou třeba rekvalifikační zkoušky na barmana, maséra nebo dokonce i na hrobníka, žebříček nejvíce poptávaných „nových“ profesí však vedou kurzy na strážného nebo detektivního koncipienta.

„Když nebudeme investovat v této oblasti, budeme to investovat v sociálních dávkách,“ upozornila Olga Kofroňová z Národního ústavu vzdělávání. Více dospělých by do vzdělávání přivedla třeba finanční stimuly, na to prý ale v době úspor nejsou peníze. Zatím může ústav firmám nabídnout pomoc při organizaci kurzů nebo metodickou podporu. Češi jsou ve vzdělávání dospělých pod průměrem zemí Evropské unie. V roce 2010 se takto u nás vzdělávalo jen 7,5 procenta dospělých. Například ve skandinávských zemích si průběžně doplňuje vzdělání přes 30 procent dospělých.

 

Nejžádanější zkoušky

v roce 2011 (Profese Počet zkoušek)

Strážný 13 000
Příprava teplých pokrmů 190
Detektiv koncipient 180
Florista 145
Kominík 135
Příprava minutek 95
Příprava studené kuchyně 90
Člen Horské služby 75
Elektrická zařízení 60
Elektrická instalace 55

Nahoru

Novinky

Výstupy realizační části

Materiály projektu Koncept k diskusi odborné veřejnosti. Materiál stáhnete kliknutím na konkrétní aktivitu (pokud je k dispozici)  

 

Koncept - nový projekt na pomoc dalšímu vzdělávání v ČR

Díky projektu Koncept by měli lidé získat lepší přístup k dalšímu vzdělávání, měli by mít k dispozici širokou nabídku kvalitních kurzů odpovídajících potřebám trhu práce, dostatek hodnověrných informací a také poradenské služby.  

 

Dlouhodobý záměr vzdělávání

Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky 2007 je zpracováván na základě § 9 - 11 a § 185 odst. 4 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon).    

 

další novinky