Výběr jazyka
Cz
Web není aktualizován od roku 2012

Jsou úspěšnými šéfy firem, a to jim ještě není osmnáct

8.3.2010    Mladá fronta DNES    str. 1    Kraj Karlovarský  ROMANA NÁJEMNÍKOVÁ  

Sokolov - Není jim ani osmnáct, přesto jsou studenti sokolovské Střední školy živnostenské už řediteli firem, manažery či asistenty ve firmách, které prodávají autodoplňky a motorky, zajišťují výrobu skříní na míru nebo prodávají sklo a porcelán. Zatím sice jen virtuálně -jejich firmy jsou fiktivní. Zato ale patří k nejlepším v kraji. Alespoň podle výsledků veletrhu fiktivních firem, který zmíněná školy pořádala. Mezi 34 firmami ze tří krajů si skvěle vedla například firma Lissom (prodej skla a porcelánu) studentek 2. ročníku, která zvítězila v kategorii Nejlepší stánek.

            Na Střední škole živnostenské fungují čtyři fiktivní firmy - Truhlářství Jiří Suzska, zmíněný Lissom, Black Pearl - pirátský bar a Ergo Car - výroba a prodej autodoplňků čtyřkolek a motorek.

„Všechny jsou registrovány u Centra fiktivních firem při Národním ústavu odborného vzdělávání v Praze,“ informovala učitelka Stanislava Dietzová.

            V rámci centra, které koordinuje činnost sítě fiktivních firem v celé republice, funguje nikoli fiktivní, ale skutečný živnostenský úřad a dále obchodní rejstřík, centrální dodavatel i banka.

            S podnikáním na zkoušku se studenti sokolovské školy seznamují už v prvním ročníku, kdy zakládají takzvané cvičné kanceláře. Obory, ve kterých chtějí „podnikat“, si většinou volí sami. „V tomto školním roce se studenti svým fiktivním firmám věnují čtyři hodiny v týdnu,“ upřesnila Stanislava Dietzová.

            Fiktivní firmy jsou hodnoceny především na veletrzích. Studenti sokolovské živnostenské školy se v průběhu školního roku účastní zhruba osmi.

 

Mladí, ale už jsou úspěšnými šéfy

Vedle celkového vyznění stánku se hodnotí také úroveň propagačních materiálů včetně prezentace v Power Pointu i to, jak si „pracovníci“ vedou například při objednávání zboží. Porotce také může požadovat prezentaci v cizí řeči.

            Jelikož se dbá na to, aby se prezentace firem na jednotlivých veletrzích neopakovala, dá příprava hodně práce. „Vymýšlet pokaždé jinou prezentaci včetně barev je docela náročné,“ potvrdila Nikola Sedláčková. Porotce osloví především nápaditost. „Bodovaly jsme třeba se scénkou z takzvané italské domácnosti, která končila sloganem: Také u vás létají talíře? Pak je tu firma Lissom,“ popsala Pavla Kovačiková.

            Vedle Lissomu na veletrzích často boduje také pirátský bar Black Pearl. „Líbí se naše stylové převleky a velký úspěch jsme měly, když jsme podávaly míchané nápoje,“ vzpomněla si Nikola Sedláčková.

Asi nejraději studentky vzpomínají na účast na veletrzích konaných na Slovensku, v Bratislavě a v Šale. „Lidé jsou tam mnohem srdečnější,“ připomněla hlavní důvod Simona Čadová.

            Studentky jsou přesvědčené, že jim to, co se ve fiktivní firmě naučily, v praxi pomůže. „Je to určitě mnohem lepší než pouhá teorie,“ řekla za všechny Simona Čadová.

            Ty nejúspěšnější z firem mohou od zmíněného centra získat certifikát, který by jim měl pomoci při hledání pracovního uplatnění.

            To vše by ovšem nebylo možné bez podpory vedení školy. „Vychází nám všemožně vstříc. V současné době se například chystáme na mezinárodní veletrh v Praze, kde se za místo pro jeden stánek platí 3900 korun,“ nastínila Stanislava Dietzová.

            I v tomto ohledu se vyplatí připravit se co nejlépe. Pokud jsou totiž firmy úspěšné, má příště škola jeden stánek zdarma.

 

Nahoru